Litteratur om flamenco 

af Jens Viggo Fjord

Udbuddet af bøger om flamenco i Spanien er eksploderet de senere år, og det er nærmest en jungle at komme igennem mængden af titler i velassorterede boghandler og  på flamencobutikkernes hylder. Men vi kan starte med udgivelser på dansk/svensk, da det er ret overskueligt.

For en generel indføring i flamencoens verden, har Jørgen Laurvigs ”Flamenco - når engle og dæmoner elsker” fra 1992 stadig en særstatus med dens fine blanding af facts, indlevelse og oplevelser. Susanne Sara Nyegaard bidrog i 2002 (revideret udgave 2009) med en meget informativ ”Flamenco ordbog”, som grundigt behandler en lang række centrale flamencobegreber og fagudtryk. Er man interesseret i flamencosangen og især flamencopoesiens verden, kan undertegnedes (Jens Viggo Fjord) ”Flamenco – poesi & passion” med et bredt udvalg af sangtekster på spansk/dansk være et bud. På svensk findes Barbara Thiel-Cramers ”Flamenco” fra 1991. Bogen er en mere generel beretning om flamenco, og den udmærker sig især ved sin historiske gennemgang.

 

Litteratur på engelsk                                                                             

Går vi over til engelsk, støder vi som det første på Don E. Pohrens ”The art of flamenco” fra 1962. Den var i mange år den ikke-spansk talendes flamencobibel, set fra en americanos synspunkt - og med en vis hang til det nostalgiske. Af samme forfatter findes opslagsværket ”Lives and legends”, som er en personlig og meget velinformerende opslagsbog om flamencoens aktører, sidst revideret i 1988. Søger man en ældre og mere insight opslagsbog af samme type, er Fernando de Trianas ”Arte y artistas flamencos” fra 1935 et must. Den findes dog kun på spansk. Pohrens sidste bog er en biografi om Paco de Lucía, ”The master plan”, som er ret hurtigt læst. Vil man mere i dybden med fænomenet Paco de Lucía, er Juan José Téllez’ ”Paco de Lucía en vivo” uden tvivl højden. Af mere nutidige og kritiske værker fra den engelsksprogede verden, er antropologen Loren Chuses ”Las cantaoras” et meget fint værk om kvinderne i flamenco. I samme linje, men mere akademisk-kritiske, findes Timothy Mitchells ”Flamenco deep song” og William Washabaughs ”Flamenco: passion, politics and popular culture” og af samme forfatter "The passion of music and dance". Junta de Andalucías udgivelse "Guide to Andalusian flamenco" fra 2003 er en alsidig beskrivelse af flamencohistorien, de forskellige regioners stilarter og korte biografier af nulevende flamencokunsnere.

 

Spanske udgivelser                                                                                

Går vi over til de spanske udgivelser, findes der en lang række uomgængelige værker af forskellig karakter.

De egentlige opsagsværker er José Blas Vega og Manuel Ríos Ruiz’ “Diccionario enciclopedico ilustrado del flamenco” i to bind fra 1988 og José Manuel Gamboas "Flamenco: de la A a la Z" fra 2007. Herudover kan nævnes Félix Grandes’ ”Memoria del flamenco” (1979, genudgivet 2001), Manuel Ríos Ruiz’ ”El gran Libro del flamenco: historias, estilos, intérpretes” i to bind fra 2002 og José Manuel Gamboas ”Una historia del flamenco” fra 2004. Men det er blot eksempler på en næsten uendelig strøm af flamenco-historiske værker. Agustín Gómez’ ”La mujer en el flamenco” og Alfredo Arrebolas ”La mujer en el cante flamenco" (begge 2007) belyser fornemt kvindens rolle i flamencoen.

Blandt de utallige værker om flamencosangen skal her blot nævnes Ángel Álvarez Caballeros "El cante flamenco" fra 1994, den første af hans trilogi om flamencoens elementer. Der er gennem årene udgivet et hav af bøger om el cante, såvel historiske som antologier af vers.

 

Biografier                                                                                               

Ud over de mere overordnede beskrivelser som José Manuel Gamboas "Guía Libre de flamenco" fra 2001 med biografier af nulevende flamencoartister findes mange spændende biografier om nogle af flamencoens hovedpersoner gennem tiden, f.eks. José Manuel Gamboa og Faustino Nuñez’ ”Camarón, vida y obra” eller Carlos Lenceros ”Sobre Camarón: la leyenda del cantaor solitario”, José Luis Ortiz Nuevos ”Yo tenía mu güena estrella” om Jeréz-sangerinden Ana Blanco Soto ”Anica La Piriñaca”, Balbino Gutiérres’ ”Enrique Morente, la voz libre”, C.N. Benítez’ ”Caracol: cante y pasión” om 1950/60-ernes stjerne Manolo Caracol, eller M. Bohórquez’ ”La Niña de los Peines” om den legendariske sangerinde Pastora Pavón, eller om hendes bror ”Tomás Pavón” af samme forfatter – og ikke at forglemme José Blas Vegas herlige ”Conversaciones flamencas con Aurelio de Cádiz”.

 

Om guitarister og guitarens rolle                                                                

Er temaet guitarister, er E. Rioja og Norberto Torres’ bog ”Niño Ricardo” et spændende tidsbillede og en analyse af mesterens værk og spillestil. Guitaristen Manolo Sanlúcar har udgibet selvbiografien ”El alma compartida” om et livslangt arbejde helliget flamencoguitaren og sydspansk kultur. - Norberto Torres har en anden titel på markedet, som er absolut anbefalelsesværdig, ”Historia de la guitarra flamenca”, som sammen med Ángel Álvarez Caballeros "El toque flamenco" fra 2003 er væsentlige bidrag til guitarens, musikkens og guitaristernes historie.

 

Dans og dansere                                                                                         

Er temaet dans og dansere, er der f.eks. Francisco Hidalgos ”Carmen Amaya” om den katalanske danselegende. Søger man oplysning om Sevilla-dansetradition og stil, så findes koryfæet Matilde Coral portrætteret i Ángel Álvarez Caballeros ”Tratado de la bata de cola”, og Saura-filmenes stjerne (plus meget mere…), Cristina Hoyos, i Juan Manuel Suárez Japóns ”Cristina Hoyos” samt antologien "Antonio Gades" udgivet 2005 efter koreografen og danserens død.Vil man virkelig i dybden med dansens historie i Spanien, står José Luis Navarro García – fra Sevillas universitet – for en lang række titler, bl.a. trilogien ”De Thelethusa a la Macarrona”, ”Paso a dos de Terpsícore y Talía” og ”El ballet flamenco”, som er både velskrevne og meget veldokumenterede og visualiserede med fotos. En ægte ”teknisk bibel” er Teresa Martínez de la Pena: ”Teoría y práctica del baile flamenco” fra 1969, foruden Flora Albaicín og Alfonso Puig Claramunts ”El arte del baile flamenco” fra 1977. Et væsentligt værks er Ángel Álvarez Caballeros "El Baile flamenco" fra 1998, José Luis Navarro og Eulalia Pablos "El baile flamenco" fra 2005, José Luis Navarro Garcías "Tradición y vanguardia" fra 2006 og den nye fembinds udgivelse af samme forfatter ”Historia del baile flamenco” (2008-2010).

 

Flamencoteori                                                                                         

Med universitetsverdenens interesse for flamenco som studieobjekt er der kommet nye vinkler og ikke mindst kildekritik på fænomenet, og f.eks. sociologen Gerhard Steingress’ ”Sociología del cante flamenco”, Luis Lavaurs ”Teoría romántica del cante flamenco” eller antropologen Cristina Cruces’ ”Flamenco: más allá de la música” er markante eksempler på denne vigtige fornyelse inden for studiet af flamenco.

Med de sidste to årtiers mange udgivelser, som fokuserer på mere fagspecifikke områder, er den generelle bog om flamenco, som har lidt af det ene og lidt det andet, ved at være en uddøende race på de spanske boghylder. Den måske mest kendte af slagsen, Ricardo Molina og Antonio Mairenas ”Mundo y formas del cante flamenco” fra 1963 nyder dog stadig stor anseelse blandt aficionados, selvom den er lidt utidssvarende, blandt andet på grund af sit ensidige forsvar for gitano-sagen i flamenco. Og når vi er ved klassikerne, er der også A. González Clíments ”Flamencología” fra 1955. Den fokuserer især på flamenco som et mere metafysisk fænomen, og med fokus på flamencolyrikken er A. Machado y Álvarez’ ”Colección de cantes flamencos” fra 1881 en perle af en samling på 800-900 rigt kommenterede sangtekster, og samtidig det ældste seriøse værk om flamenco og et stykke kulturhistorie, der afspejler en svunden tid i flamenco og i Andalusien.

Bueno amigos, dette er blot et lille udvalg. Der er i dag udgivet bøger om stort set alt inden for flamencoens verden, og søger man specielle titler eller temaer, ja så er google.es nok det bedste springbræt for at komme videre.

For ikke-spansk-kyndige kan med fordel henvises til sitet Flamenco Vivo, hvor man finder næsten alt om flamenco på dansk.

Revideret marts 2011 af Susanne Sara Nyegaard